Πρώτες Βοήθειες για γονείς και παιδιά μετά τον χωρισμό

Ο οικογενειακός διαμεσολαβητής χρειάζεται να έχει τις απαραίτητες γνώσεις για να συνοδεύει τους γονείς απαντώντας στα ερωτήματα και τις αγωνίες τους με τρόπο εύληπτο, πρακτικό και ανθρώπινο. Δεν υποκαθιστά άλλους καταρτισμένους επαγγελματίες, όπως π.χ. έναν ψυχοθεραπευτή, όμως είναι αναγκαίο να μην αιφνιδιάζεται όταν ανακύπτουν εντός της διαμεσολαβητικής διαδικασίας ζητήματα
μη νομικής φύσης – και αυτό γιατί η διαμεσολάβηση ως διαδικασία δίνει χώρο να ακουστεί η φωνή των γονέων για κάθε ζήτημα που τους απασχολεί, ώστε να επιλυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Σήμερα θα καταπιαστούμε με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς κατά τον χωρισμό, και πώς μπορούν να υποστηρίξουν καλύτερα τον εαυτό τους, ώστε να μπορούν να σταθούν επαρκώς και για τα παιδιά τους.

ΑΝ ΥΠΕΡΙΣΧΥΣΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ;
Ο θυμός:
Τα πράγματα πιθανότατα θα χειροτερέψουν εάν κυριαρχήσουν πάνω σας τα συναισθήματά σας, γιατί είναι πολύ πιθανό να:
* παρασυρθείτε σε σκέψεις που δεν έχουν στο επίκεντρο τις ανάγκες των παιδιών σας
* ζητήσετε από τα παιδιά σας να διαλέξουν πλευρά
* προσπαθήσετε να τιμωρήσετε τον/την πρώην σύντροφό σας
* δοκιμάσετε να πάρετε εκδίκηση
* επιδιώξετε να απομακρύνετε τον άλλον γονέα από τη ζωή των παιδιών σας

Αντίθετα:
* Αποδεχθείτε πώς νιώθετε για την/τον πρώην σύντροφό σας
* Σταματήστε να κατηγορείτε – τόσο τον άλλον γονέα, όσο και τον ίδιο σας τον εαυτό
* Κάντε βήματα ώστε να καταφέρνετε να ανταπεξέρχεστε στην κατάσταση.

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΩ:
* Ζητήστε βοήθεια ενεργητικά και οργανωμένα από φίλους και συγγενείς. Πείτε τους τι συμβαίνει και με ποιον τρόπο μπορούν να σας βοηθήσουν. Μην απομονωθείτε.
* Ζητήστε τη συμβολή τους με τα παιδιά όταν νιώθετε ότι ξεπερνάτε τα όριά σας.

* Φροντίστε την υγεία σας: να τρώτε καλά, να γυμνάζεστε και να κοιμάστε αρκετά.
Επενδύστε στην Αυτοφροντίδα.
* Είναι οκ να εκφράζεστε με κλάμα.
* Φροντίστε να μην βασιστείτε στο αλκοόλ ή άλλες ουσίες. Όπως κι αν νιώθετε, θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε καλύτερα τι συμβαίνει σε εσάς και τα παιδιά σας χωρίς τα παραπάνω.
* Δοκιμάστε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό εάν το χρειάζεστε. Σε δημοτικά ιατρεία, ΜΚΟ και άλλες δωρεάν ή αυτοοργανωμένες δομές, μπορείτε να λάβετε υποστήριξη. Ίσως ακόμα να μπορείτε να απευθυνθείτε και στον ψυχολόγο του σχολείου του
παιδιού σας, αν υπάρχει.
* Μιλήστε με άλλους γονείς που έχουν περάσει από το στάδιο του χωρισμού.
* Εάν έχετε μετακομίσει, δοκιμάστε να γνωρίσετε κόσμο.
* Κρατήστε ημερολόγιο. Καταγράψτε το πώς νιώθετε εσείς και τα παιδιά σας. Με το πέρασμα του χρόνου, θα βλέπετε τη διαφορά στο πόσο έχετε όλοι δυναμώσει και πόσο έχουν εξελιχθεί τα πράγματα.
* Σταθείτε δυνατός/δυνατή για τα παιδιά σας. Ίσως βοηθά να επικεντρωθείτε σε πράγματα που ξέρετε ήδη ότι κάνουν τα παιδιά σας χαρούμενα.

ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΑΝΤΑΠΕΞΕΛΘΟΥΝ:
Όταν χωρίζουν οι γονείς, τα παιδιά συνήθως:
* νιώθουν μπερδεμένα και ανασφαλή γιατί δεν καταλαβαίνουν τι συμβαίνει
* κατηγορούν τον εαυτό τους
* κρύβουν τα αληθινά τους συναισθήματα
Ίσως νομίζετε ότι τα παιδιά σας είναι μια χαρά και έχουν αντιμετωπίσει την κατάσταση καλύτερα από εσάς. Διερευνήστε ενεργητικά παραπάνω. Μην επαναπαυθείτε. Συνήθως τα πράγματα είναι αλλιώς. Θυμηθείτε ότι:
* τα παιδιά σας βιώνουν μια μεγάλη αλλαγή, όπως κι εσείς
* τα παιδιά συνήθως δεν έχουν τις απαιτούμενες ικανότητες για να κατανοήσουν πότε χρειάζεται να ζητήσουν βοήθεια. Κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες.
* Είναι πολύ σημαντικό να μιλάτε με τα παιδιά σας. Κρατήστε το δίαυλο της επικοινωνίας ανοιχτό!

* Δημιουργήστε την ευκαιρία να έχετε χρόνο να μιλήσετε με τα παιδιά σας χωρίς περισπασμούς (π.χ. σε βόλτες με το αυτοκίνητο).
* Ρωτήστε τα εάν έχουν απορίες σχετικά με το τι συμβαίνει. Καλύτερα να θέτετε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου (π.χ. “Αναρωτιέμαι ποιες είναι οι απορίες σου…” , “Τι θα ήθελες να συζητήσουμε..;”), παρά κλειστού τύπου (π.χ. – Έχεις απορίες; – Ναι/Όχι).
* Ρωτήστε τα για τα συναισθήματά τους. Να είστε ανοιχτοί να ακούσετε και δυνατοί να αντέχετε να σας εκφράζουν τον πόνο τους. Θυμηθείτε: εάν δεν αφήνετε να σας τον εκφράζουν, με φράσεις όπως “Έλα τώρα, δεν είναι τόσο άσχημα τα πράγματα”, “Νομίζω ότι είσαι και χαρούμενη όμως, ε;”, “Μην είσαι υπερευαίσθητος, είσαι δυνατός εσύ!”, δεν σημαίνει ότι ο πόνος δεν υπάρχει – απλώς τον κρατούν για τον εαυτό τους.

ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ:
Να επαναλαμβάνετε στα παιδιά σας ότι:
* Δεν φταίνε εκείνα για τον χωρισμό
* Και οι δύο τα αγαπάτε πολύ, ανεξάρτητα που έχετε χωρίσει μεταξύ σας
* Ο χωρισμός είναι κάτι που συμβαίνει συχνά στις οικογένειες
Επίσης:
* δείξτε την αγάπη σας με πολλή σωματική επαφή (αντί π.χ. για δώρα).
* ακούστε τα παιδιά σας – μην προσπαθήσετε να διορθώσετε το πώς νιώθουν (αν δεν ξέρετε εάν αυτό που πάτε να τους πείτε είναι νουθεσία, καλύτερα να μην πείτε τίποτα. Καμιά φορά έχουμε ανάγκη οι αγαπημένοι μας απλώς να μας ακούσουν και να είναι εκεί για εμάς).

Αλέξια Στουραΐτη
Διαπιστευμένη ΔιαμεσολαβήτριαΔικηγόρος, Υπ. Διδάκτωρ ΠΑ.Δ.Α.
Ψυχοδραματίστρια συνεργάτιδα του ΨΥΚΑΠ
www.restorative.gr
FB: Restorative – υπηρεσίες διαμεσολάβησης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Όνομα